Bu Karne Kimin?

Yarın karne günü. Karne zamanı geldiği zaman bazı evlere mutluluk bazı evlere de mutsuzluk getirebilir. Zayıf karne geldiğinde ya da istenilen düzeyde not ortalaması olmayan bir karne geldiğinde anne babalar çocukları için her şeyi yaptıklarını, onlar için saçını süpürge ettiklerini, en iyi okullara yolladıklarını, emeklerinin boşa gittiğini düşünerek kızgınlıklarını artıracaklar, çocuklarına öfkelerini ifade edecekler, hatta fiziksel, duygusal ve psikolojik şiddet uygulayacaklardır.

Yarın eve karne geldiğinde ne yapmalıyız? Karneyi her ne kadar çocuk getirse de, bu karne anne babaların, okulların, öğretmenlerin de karnesidir. Bununla birlikte hâlihazırdaki eğitim sisteminin de karnesidir. Anne baba olarak kendimize sormamız gereken bir takım sorular olduğunu düşünüyorum. Anne baba olarak çocuğumuz için en uygun okulu seçtik mi, ona gerekli sorumlulukları verdik mi, derslerini takip edecek gerekli temel eğitimi verdik mi, onların kişisel özelliklerini, yeterliliklerini değerlendirdik mi? Yoksa kendi hırslarımızın kurbanı mı olduk? Onlar için iyi bir gelecek hazırlayayım derken içinde bulundukları gelişim döneminin özelliklerini dikkate almadan büyük beklentiler içine girip bizi pek de memnun etmeyen bir karne gelmişse bunun sorumluluğunu hep birlikte paylaşmalıyız.
Eğer çocuğunuzun sorunlarıyla ilgilenmediyseniz, başarısız olma nedenleri konusunda ona yardımcı olmadıysanız, baş edemediğiniz bir sorun olduğunda bir uzmandan yardım almadıysanız ve bütün yarıyıl boyunca “ders çalış “ uyarısından başka bir şey yapmadıysanız bunlar başlıca düşünülmesi gereken meselelerdir.

Başarısız karnenin okul ve öğretmen açısından bakılması gereken yönü ise; çocukların öğrenemedikleri gerçeği ile birlikte, çocuğun öğrenme şeklini, bilişsel duyuşsal ve ruhsal yapısını göz önünde bulundurmadan yapılan eğitim yeterli düzeyde olmamıştır. Sistem kaynaklı soruların olduğu aşikârdır. Ancak bunun arkasına sığınarak yapılması gerekenleri yapmadıysanız başka bir sorun var demektir. Okul ve öğretmen burada kendisine şu soruları sormalıdır: Aile ile işbirliği yapıldı mı, aileyi bir uzmana yönlendirdik mi, okul içinde bir çözüm aradık mı? Bu sorular okulun ve öğretmenin kendilerine sormaları gereken başlıca sorulardır

Karne kötüyse yapılanların pozitif ve negatif yönleri ile gözden geçirilmesi gerekir. Tatil planlaması da çocukla birlikte buna göre ele alınmalıdır. Çocuklar her ne kadar kötü karne geldiğinde umarsız gibi görünse de anne babalarını, öğretmenlerini hayal kırıklığına uğrattıkları için içten içe üzülmektedirler. Anne babalar tatil sürecini çocuklara psikolojik baskı yaparak geçirmemelidir. Televizyon ekranlarından, gazetelerden, yakın çevremizden gördüğümüz, bazı çocukların kötü karne psikolojisi nedeniyle kendilerine zarar verdikleri, intihar eğilimleri gösterdikleri hatta bazılarının yaşamlarına son verdikleri gerçeğidir nedenle karne değerlendirmesini iyi yapmak ve tepkiyi bu durumları düşünerek vermek gerekmektedir.

İyi karneye nasıl davranılmalı?

Tabii ki Aferin buradaki en güzel sözcüktür. İyi bir karne için önceden çocuklara bir hediye vaat etmek hediye değil bir rüşvettir. Bu nedenle de doğru değildir. Rüşvet aslında yapması gereken bir şeyi yapması için kişiye vaat edilen şeye denir. En olumsuz tarafı her karne döneminde bunun arttırılmasıdır. Bu alınan hediye öğrenmeyi arttırmaz. Asıl Hedef öğrenme olmalıdır. Öğrenmeden de bir çocuk iyi karne getirebilir. Sadece rüşvet olarak kendisine konan hedefe odaklandığı için başaramayacağını hissettiği anda kopya çekmek gibi başka bir takım yöntemlere başvurabilir. Bazı çocuklar için de bu durum başarılamayacak bir durum gibi gözüküp, baştan çalışma istek ve arzusunu köreltebilir.

Karne değerlendirmesi yaparken çocuğumuzun olduğu kadar kendimizin okulun ve öğretmenlerin ve de sistemin sorunlarından kaynaklı durumlar olduğu unutulmamalıdır. 2. dönem için üstesinden gelemeyeceğini düşündüğünüz konularda mutlaka bir uzman desteği almanızda yarar vardır. Bu uzman çocuğunuzun zayıf olan dersine takviye yapacak bir ders öğretmeni, ya da onların öğrenme sorunlarına yol açan dikkat, hafıza, problem çözme becerileri, dürtüsellik gibi bilişsel süreçlerinin yapılandırılmasında profesyonel destek sağlayacak bir psikolojik danışman olabilir. Psikolojik danışman hem sizin süreci nasıl yönetmeniz gerektiğine, hem de çocuğunuza gerekirse problemine yönelik test anket ve envanter uygulayarak etkili ve verimli ders çalışma stratejileri, sınav kaygısı, öğrenme süreçleri, dikkat, hafıza ve problem çözme becerileri konusunda gerekli danışmanlık hizmetini verecektir.

Böylece ikinci yarıyıl herkes için iyi başlamış bir yıl olacaktır. Yılsonu karnesi de öncelikle çocuğunuzu, anne baba olarak sizleri ve öğretmenlerini mutlu eden bir karne olacaktır.

Tatilde Yapılabilecek Aktiviteler:

  • Birinci dönem eksiklikleri tamamlanabilir.
  • Sinemada film izleme( çocuğun yaşı, filmin konusu, hangi yaş grubuna hitap ettiği burada çok önemlidir. Konusu yaşına uygun olmayan filmler kesinlikle izlenmemelidir.)
  • Yaşına uygun kitap alınıp birlikte okunabilir ve üzerine konuşulabilir.
  • Tarihi ve turistik mekânlar gezilebilir
  • Tiyatroya gidilebilir.
  • Akraba ziyaretleri yapılabilir.
  • Sportif faaliyetler yapılabilir.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir